Øvrige initiativer

DIGTE PÅ BRANDES GAVLE

I direkte forlængelse af gavlmalerierne opstod ideen om digte på byens gavle. De første blev sat op i foråret 1970.

Det første digt ”Brev til Brande” blev skrevet af digteren Ivan Malinovski. Siden kom flere mange flere til og et par hundrede digte blev sat op på gavlene rundt omkring i byen.

Gavldigtene involverede en lang række af landets bedste digtere, foruden Ivan Malinovski var der gavldigte af Benny Andersen (se nedenfor), Birthe Arnbak, Thorkild Bjørnvig, Poul Borum, Jørgen Gustava Brandt, Per Aage Brandt, Inger Christensen, Per Højholt, Frank Jæger, Johannes L. Madsen, Klaus Rifbjerg, Ole Sarvig, Vagn Steen, Lise Sørensen, Henrik Francis Thomsen, Jess Ørnsbo og kunstnerkollektivet Røde Mor.

DANMARKS FØRSTE DEBATMUR

1970 blev også året, hvor Midtjysk Kunstforening fostrede ideen om en debatmur i Brande, - også kaldet ”Grædemuren”.

I samarbejde med Brande Kommune blev projektet ført ud i livet og i februar 1971 kunne daværende borgmester Julius Kristensen afsløre Danmarks første debatmur i Brande. Her var det tanken, at alle borgere kunne fremkomme med idéer og meninger om ethvert problem i samfundet Brande.

Debatmuren var opsat i Jernbanegade. Debatmuren fungerede i nogle år, hvorefter den blev taget ned igen.

Tekst: Ivan Malinovski. Tegning: Troels Trier (1970)

Tekst: Benny Andersen

Foregående side: Nyere murmalerier  Næste side: Presse-klip