De nordiske gavle

DE NORDISK GAVLE, 1970

Adolph Denis Horn: Dødens Eliksirer, 1970

Året efter de første gavlmalerier så dagens lys i Brande, blev skridtet til de næste taget. Det sker i forbindelse med Foreningen Nordens 50 års jubilæum i 1969, hvor Nordisk Kulturfond bevilliger 60.000 kr. til flere gavlmalerier i byen.

Projektet udføres i løbet af 1970 og i februar 1971 får byen skænket fem nye udsmykninger. Disse er udført af nordmanden Adolph Denis Horn, svenskerne Holger Bäckström og Bo Ljungbergh, finnen Jorma Kardén, samt de tre islændige Thorbjörg Höskuldsdottir, Tryggvi Olafsson og Sigurjon Johannsson.

I forbindelse med overdragelsen af kunstværkerne benyttede Midtjysk Kunstforening lejligheden til officielt at overdrage Claes Birchs gavludsmykning ”Rygsøjler” (1970) til byen. Udsmykningen var et resultat af et samarbejde mellem Kunstakademiet og Midtjysk Kunstforening.

GAVLENE

”Dødens Eliksirer”, en af de såkaldt nordiske gavle, er udført i 1970 af den norske maler Adolph Denis Horn og kan ses på gavlen ved Stationsvej 5.

I 1990 fik Brande endnu et gavlmaleri af Adolf Denis Horn, nemlig maleriet ”Rene Linjer” på Volmerhus i Jernbanegade. Motivet på den 120 kvadratmeter store gavl var oprindelig tiltænkt den nye centralbanestation i Oslo. Forslaget modtog her præmie, men blev aldrig udført. Da muligheden bød sig i Brande, mente kunstneren at gavlen var som skabt til motivet.

Også som led i det nordiske gavlprojekt i 1970 udførte den finske kunstner Jorma Kardén en udsmykning som i en årrække var opsat på Brande gamle rådhus. Udsmykningen bærer titlen ”Livsglæde” og pryder i dag Brande Bibliotek, Centerparken 2.

Og de svenske data-kunstnere, Holger Bäckström og Bo Ljungberg, udførte vægudsmykningen "Uden titel" der nogle år prydede Dalgasskolens gård, men nu kan den ses ved Brande Museum i Centerparken.

Endelig udførte de tre islandske kunstnere Thorbjörg Höskuldsdottir, Tryggvi Olafsson og Sigurjon Johannsson en stor udsmykning af muren på Martensens fabrik på Østre Allé. Udsmykningen forsvandt da, da fabriksbygningen blev revet ned i 1989.

Claes Birch: Rygsøjler, 1970

Adolph Denis Horn: Rene Linjer, 1990

Jorma Kardén: Livsglæde, 1970 (Brande Bibliotek)

Holger Bäckström og Bo Ljungberg: "Uden titel", 1970 (Brande Museum)