Historien om gavlmalerierne i Brande

Gavlværker 1968

Gavlværker 1968

Brande 1968 De gavlværker, som kunstnerkollektivet Murens Mænd malede på centrale gavle og mure i Brande i 1968 skete på initiativ af Midtjysk Kunstforening (ved formand Jørgen Mansfeld-Giese og næstformand Ole Bendix). Værkerne rummer flere tidstypiske tendenser....

Gavlværker 1970

Gavlværker 1970

De nordiske gavle  Der blev udført fire gavl- og vægudsmykninger i løbet af sommeren 1970 af fire nordiske kunstnere: nordmanden Adolph Denis Horn, svenskerne Holger Bäckström og Bo Ljungbergh, finnen Jorma Kardén, samt de tre islændige Thorbjörg Höskuldsdottir,...

Senere udsmykninger: 1984-2014

Senere udsmykninger: 1984-2014

NIELS EJNER RUST: "Urkokken"I 1984 udførte Niels Ejner Rust gavlmaleriet ”Urkokken” på Volmerhus i Jernbanegade. Motivet er en stiliseret udgave af Brandes byvåben. Værket ændrede karakter da den lille butik ved foden af gavlen blev revet ned. Hedelandskabet på...

Nyere værker: 2014 og frem

Nyere værker: 2014 og frem

De nyeste udsmykninger i Brande er enkeltprojekter initieret af henholdsvis Gavlmaleriforeningen MUREN og Street Art Festivalen med Lions som arrangører.ANDERS REVENTLOV: Muralisme på Q8 benzintankI december 2014 og i februar 2015 udsmykkede Anders Reventlov en...

Foreningens projekter

Foreningens projekter

RENOVERINGER "Akrobatfantasi" af K. Bjørn Knudsen, Storegade 7, renoveret 2014 Se billedgalleri "Legetøjsdyr" af Leif Jepsen, Torvegade 21, renoveret 2016 Se billedgalleri "Rygsøjler" af Claes Birch, Torvegade 5, renoveret 2018 Se billedgalleri NYE PROJEKTER...

I 1968 blev gavlmalerierne begyndelsen på en ny æra i Brandes nyere historie. De moderne og farvestrålende kunstværker på byens gavle gav byen opmærksomhed og omtale.

Gavlmalerierne var med til at sætte focus på den lille midtjyske stationsby og slå dens navn fast som kulturby.

Tre formål:

Gennemførelsen af projektet med gavlmalerier begyndte sommeren 1968 og tjente tre formål:

  1. For det første et kulturelt:
    – at give den midtjyske befolkning mulighed for i dens hverdag at lære moderne kunst at kende.
  2. For det andet et sociologisk:
    – ved at indplante et kunstnerkollektiv i et lille bysamfund at lade disse to væsensforskellige elementer virke ind på hinanden og gennem konfrontation opnå større gensidig forståelse.
  3. For det tredie et kunstpolitisk:
    – at rive kunsten ud af museums- og galleriatmosfæren og placere den i den hverdag, den burde – men altfor sjældent er – en uløselig del af.

Årets By 1969

Som direkte følge af gavlmalerierne blev Brande kåret som ”Årets By 1969”. I kølvandet på gavlmalerierne fulgte en række andre kulturelle initiativer der siden har markeret Brande som kulturby.

Selv om en del af gavlmalerierne i dag er forsvundet, – dels på grund af nybyggeri og dels på grund af tidens tand, – er Brande fortsat kendt som byen med gavlmalerierne